Ziggo stopt per oktober definitief met Ziggo TV App

Kabelmaatschappij Ziggo stopt per 1 oktober met het ondersteunen van de Ziggo TV App. Abonnees worden vanaf dan verplicht om gebruik te maken van de Horizon Go app van Ziggo. De Horizon Go app is al beschikbaar voor alle Ziggo-abonnees.

Ontheffingsverzoek

Uit een ontheffingsverzoek van het Commissariaat voor de Media blijkt dat uiterlijk in oktober 2015 het Horizon Go-platform geschikt is gemaakt voor (gesproken) ondertiteling. Middels het Horizon Go-platform kan zowel via een app op smartphone of tablet als via de website van Horizon naar live televisie worden gekeken en kunnen on-demand series en films worden bekeken.

Mediaregeling 2008

Volgens de Mediaregeling 2008 moeten pakketaanbieders ook bij het aanbieden van televisie via apps of website er voor zorgen dat ondertiteling en gesproken ondertiteling beschikbaar is. Ziggo was voornemens om deze dienst per april jl. aan te bieden via het Horizon Go-platform. Door een conflict tussen deze leverancier en een partij van wie zij de achterliggende techniek licenseerde, kon de leverancier vanaf december 2014 niet meer aan de overeengekomen wensen en verwachtingen van Ziggo-eigenaar, Liberty Global, voldoen.

Problemen met leverancier

Liberty Global heeft daarom begin 2015 de samenwerking met deze leverancier moeten stopzetten, aangezien deze problemen tot gevolg zouden hebben dat Ziggo de beloofde dienstverlening via het Horizon Go Platform voor haar klanten niet langer zou kunnen bieden. Volgens Ziggo zou dat tot “significante reputatieschade kunnen leiden.” Liberty Global was hierdoor genoodzaakt om begin 2015 voor de ‘video player’-technologie met een andere provider in zee te gaan.

Ziggo heeft nu voor de periode tot en met oktober 2015 een ontheffing aangevraagd voor het verplicht aanbieden van ondertiteling en gesproken ondertiteling via de Ziggo TV App en het Horizon Go-platform.

Actief wijzen op gebruik Horizon Go App

Gebruikers van de Ziggo TV App worden per april 2015 actief gewezen op de nieuwe Horizon Go App die volgens Ziggo vanaf 1 oktober 2015 tekst en gesproken ondertiteling zal ondersteunen. Ziggo stelt de Ziggo TV App sinds medio juni 2015 niet meer beschikbaar voor nieuwe gebruikers. Bestaande gebruikers kunnen tot 1 oktober gebruik maken van de Ziggo TV app. Daarna zal een verplichte overstap naar het Horizon Go-platform moeten plaatsvinden.

Techniekneutraal

Uit de toelichting op de Mediaregeling 2008 blijkt dat de verplichting voor ondertiteling en gesproken ondertiteling zich volgens het Commissariaat voor de Media richt op het zo breed mogelijk toegankelijk maken van de aangewezen diensten door de pakketaanbieder. “Dat betekent dat de dienst dient te werken binnen de volledige televisieomgeving van de pakketaanbieder. Het maakt niet uit of de kijker via een set-top-box of insteekmodule van de pakketaanbieder televisie kijkt of daarvoor gebruik maakt van de applicatie van zijn pakketaanbieder via pc, tablet, smartphone of game console. De
regeling is in die zin techniekneutraal”, aldus het Commissariaat voor de Media.

Ontheffing verleend

Met de toelichting van kabelmaatschappij Ziggo gaat het Commissariaat voor de Media akkoord met een ontheffing voor ondertiteling en gesproken ondertiteling voor het Horizon Go-platform. Uiterlijk oktober 2015 wordt ondertiteling en gesproken ondertiteling aangeboden via de Horizon Go apps en website. De Ziggo TV App zal vanaf oktober niet meer beschikbaar zijn en wordt sinds juni niet meer aangeboden voor nieuwe gebruikers.